En viktig ting vi lærte lynfort da vi dreiv infovirksomhet i Evje sentrum i sommer, er at turistene ikke har detaljkunnskap om hvor kommunegrensene går.
De er interesserte i alle slags aktiviteter og spennende ting å se eller å oppleve under sitt opphold, innenfor en rimelig aksjonsradius fra der de er. De har normalt bil, og kjører gjerne et lite stykke for å oppleve noe fint. Vi opplevde for eksempel at det kom folk innom på Infosenteret for å spørre etter informasjon om dressinbanen i Flekkefjord. Det var nok litt spesielt. Men mange ville gjerne høre meir om hvordan de kunne få tatt en tur med Bjoren. Bor du på Odden Camping, er en slik tur bare 10-15 minutter unna, men altså i nabokommunen Bygland. De var også på utkikk etter å få sett elg i levende live. Det ønsket kunne de få oppfylt på Elgtun, i Grendi i Bygland, men bare 15 minutters kjøretur fra Evje sentrum.
Setesdal styrker oss, og vi styrker Setesdal
Slik vi ser det, er det derfor det totale tilbudet innenfor distriktet eller regionen vi bør forsøke å markedsføre. Ikke kun det som er innenfor våre egne kommunegrenser. Et bredt tilbud av aktiviteter og tilbud i Setesdal gjør det meir attraktivt å feriere på Evje, for å si det enkelt. Dette virker rimligvis også den andre vegen. At Evje er et handelssenter med et stort utvalg av butikker og store arrangementer gjennom sommeren, gjør det meir attraktivt å komme til Setesdal. Fra Neset Camping er det bare 15 minutter ned til Evje sentrum, hvor en turist kan få med seg både Jordbærfestival og Evjedagene og mye annet gøy i løpet av sommeren.
Vi presenterer derfor gjerne attraksjoner i våre gode nabokommuner. Det styrker Evje som reiselivsmål, og vi bidrar kanskje litt tilbake ved at ulike attraksjoner i Setesdal blir bedre kjent 💝
Vinn-vinn for alle parter, tror vi, men ihvertfall for oss!