Tirsdag 25. februar stod oppimot 20 personer, med veldig variert bakgrunn, tidlig opp til møte på Dølen Hotel for å høre litt om hva som rører seg innen næringsutvikling. Det var Setesdal Vekst og Evjemoen Næringspark som arrangerte. Det ble en god frokost, og som vanlig veldig hyggelig stemning på Dølen. Det var forretningsutvikling og strategi for små og mellomstore bedrifter som var hovedtema denne gang. Connie Barthold fra Evjemoen Næringspark innledet. Det var trivelig å sitte rundt bordet, og høre på den varierte bredden av kompetanse som finnes rett rundt oss.
Siri Lande, styreleder i Ose Water og prosjektleder for Setesdal Vekst, informerte litt om hva hun jobber med i sitt prosjekt. Bygland kommune etablerte prosjektet i april 2019. Hovedfokus er å: 1. Styrke eksisterende næringsliv, 2. Legge til rette for nyetableringer, og 3. Etablere samarbeid og nettverk mellom næringsliv, gründere og kommunen.
Siri tok også en kort gjennomgang fra sist samling, hvor fokus var på sosiale medier og viktigheten av å være synlig og til stede på internett. Det er her både vår generasjon og ikke minst neste generasjon finner den informasjonen de leter etter.
Liv Hansen, Nor-Dan
Liv åpnet med å fortelle litt om Nor-Dan sin historie. Bedriften startet i 1981 med å lage rammer, kajakker og lystbåter i plast. Navnet var Nor-Dan Båtbyggeri. Det er en bedrift som har vært i stadig utvikling deretter, og som har klart å omstille seg etter hvert som betingelsene og etterspørselen har endret seg. Amerikanerene overtok mye av markedet, og de ble nødt til å tenke annerledes for fremtiden. De idenfiserte hva de var gode på, og fortsatte med støyp som de allerede var eksperter på. De har støypt båter for de fleste produsentene fram til 1990-tallet. Så det har vært en delt produksjon, mellom noen egne produkter og mye støyp for andre.
Hva kan vi? Hva er vi gode på? Hva skal vi leve av i fremtiden?
I dag er Nor-Dan delt i to selskaper; Nor-Dan Marine AS, med hovedfokus på fiskesjarker, og Nor-Dan Composites AS.
Kompositt er Nor-Dan gode på. De har prøvd ulike produkter i tiden som har vært. Noe fungerte veldig bra, mens andre ting ble med forsøket. Som et eksempel støypte de blomsterkasser i 4-5 år; Akkurat dét er det nok ikke mange som vet. Et annet eksempel er levering av benker til Kilden.
Nor-Dan har vært gjennom alle internasjonale kriser i økonomien. I 2002 reiste de på ferie med fulle ordrebøker. Men da de kom tilbake var 70 % av ordrene trukket, og de måtte igjen omstille seg. Nor-Dan har alltid hatt to-tre ulike markeder de har rettet seg mot. Det har gjort at bedriften har kommet godt gjennom alle kriser. De har levert fritidsbåter, og yrkesbåter som utformes i tett kontakt med kunden som skal ha arbeidsverktøyet.
Mantra – hva er vi gode på, hva kan vi, i hvilke marked kan våre produkter selges.
For 3-4 år siden så de på Nor-Dan at en næring i vekst var blå næring. Det var mat fra havet, miljø og oppdrettsnæring. Kompositt har et mindre miljøavtrykk i forhold til andre materialer som var på markedet. Nå produserer de mye kar av kompositt til oppdrettsnæringen. Kompositt er et litt dyrere materiale, men et bedre produkt for både kunder og miljø.
– Noen synes det er galskap å drive med denne produksjonen i innlandet, smilte Liv under sitt innlegg.
Hun skrøyt av kompetente ansatte som har vært med i en årrekke. Mye av deres arbeid kan ikke læres på skolen, men kommer etter lang erfaring.
Prosjektet for fremtiden er å utvikle bedriften, og se på muligheter for å automatisere deler av produksjon. De har et prosjekt nå sammen med Universitetet i Agder. De største utfordringene er fantasien for produksjon, og automatikk for fremtiden.
Artikkelen fortsetter under bildet
Per Arne Teslo, Byglandsfjord Sag
Byglandsfjord Sag er et sagbruk som tar tømmerstokker fra indre Agder og lager om til konsesjonsvirke, og pallevirker. De har 27 ansatte i ulike stillinger. De har mye store kjeder som kunder, og leverer masse til Marna Bruk. 50 % av royalimprignert trevirke kommer fra Byglandsfjord. Sagbruket har mange store kunder langs kysten.
Per Arne Teslo kom inn som daglig leder på et tidspunkt der det var litt dårlige økonomiske resultater. Det er gjort mange endringer og justeringer i produksjonen, og måten de ansatte jobber på. Per Arne er opptatt av å ha god dialog med kundene. Hva er viktig for kundene våre?
– Vi har et godt samarbeid med Austenaa Transport og Indre Agder Transport. De kjører ut varene dagen etter at de er bestilt. Dette gjør at vi kan levere materiell på kortere tid enn mange andre. Derfor beholder vi ofte kundene våre, avsluttet Per Arne.
Liz Rekved, Bjelland Næringsutvikling
Liz Rekved er prosjektleder i Bjelland Næringsutvikling, et selskap (AS) som er etablert for å bidra til å holde liv i og utvikle næringslivet i den lille bygda. Det var spennende å få høre litt om hvordan de jobber sammen med innbyggerne og ildsjeler for å kunne utvikle bygda. På bare ett år har de fått opp 12 gründere som de jobber litt sammen med.
Liz er blitt så engasjert i Bjelland at hun har valgt å kjøpe hus i bygda!
– Kombinasjon av bygdeentusiasme og gründere gjør at de små plassene kan utvikle seg, mente hun bestemt.
Gjennom felles dialog etter de innledende foredragene ble det luftet mange gode ideer til hvordan vi sammen kan bli bedre. Konklusjonen var entydig: Vi er små og må hjelpe hverandre til å bli best mulig, for å kunne utvikle oss videre!