Dropper sommermagasin på papir

Etter lang tid i tenkeboksen, er vi kommet til at vi ikke skal gi ut det påtenkte «Sommer i Setesdal»-magasinet vårt i mai.

Den viktigste årsaken til dette er svak økonomi i selskapet (AS). Vi kan i den situasjon vi er ikke satse mye penger på et så vidt usikkert prosjekt. Utgiftene til utgivelsen er stipulert til minst 150.000-200.000 kr. Vi har ikke de pengene i dag. Vi ville derfor være helt avhengige av å selge annonser for minst samme beløp. Det er vi pr i dag ikke sikre på å klare. Svikt i annonsesalget kunne på det viset føre til at vi ikke kunne betale regningene våre. En slik situasjon er det helt uaktuelt for oss å komme i. Vi vil være en pålitelig og god samarbeidspartner. Alle skal vite at vi alltid vil gjøre opp for oss.

Vi må ikke gå tom for tid og krefter

En annen viktig årsak er at vi to som driver OpplevEvje har begrenset tid og arbeidskapasitet. Leif Jørgen har travelt arbeid ved siden av OpplevEvje, og undertegnede Geir er uføretrygdet og klarer ikke å jobbe «fulltid». Vi er kommet til at vi pr nå ikke har nødvendig med tid og krefter til å få gjort dette magasin-arbeidet på en god nok måte.

Saken fortsetter under bildet

Både Leif Jørgen (bildet) og Geir har godt av litt roligere dager. Foto: Paparazzi Daasvatn

Må prioritere nettsiden

Et tredje viktig forhold er at vi har store planer om å utvikle nettsiden OpplevEvje.no videre. Her er de store investeringene alt gjort, og vi kan utvikle og forbedre innholdet uten at det koster oss all verden. Sommermagasinet ville koste oss mye, skape stor usikkerhet omkring økonomien og kreve mye tid som ville gå ut over arbeidet med nettsiden og andre oppgaver. For oss er valget da blitt enkelt; vi må prioritere nettsiden.

Vil ikke presse ut penger

Vi har også tenkt mye på at mange av de potensielle annonsørene muligens ikke har verdens beste økonomi. Kanskje det er best å ikke prøve å «presse» ut enda flere kroner av annonsemarkedet. Ved at vi ikke melder oss på som annonseselger, går vi dessuten ikke etablerte kanaler som Setesdølen, FVN eller andre aktuelle markedsføringsplattformer i næringen.

Litt leit, men nødvendig

Vi er litt lei oss for å måtte legge dette magasin-prosjektet på is. Vi fikk enormt med gode tilbakemeldinger på papirutgaven til LS-2019, og tror magasinet vårt nå i 2020 kunne blitt en veldig bra markedsføring av Evje & Hornnes og Setesdal. Men vi er kommet til et punkt der både tid og krefter, og ikke minst økonomi, gjør at vi må ta noen tøffe prioriteringer om OpplevEvje-prosjektet vårt skal være liv laga fremover. Så i den forstand vet vi at vi gjør det rette for oss selv.

Del "Dropper sommermagasin på papir"