En liten oppsummering fra handelsstanden sin studietur til Danmark

Vi var heldige og fikk sendt deler av apparatet vårt på studietur til Skagen sammen med en engasjert gjeng fra Evje Handel og Serviceforening. Her fikk vi et lite innblikk i hva som rører seg i foreningen, og hvilke planer de har for fremtiden. Det er en positiv giv i de som driver med handel og tjenester i bygda. Det er mye som går bra. Men det er ingenting som kommer gratis. Det er knallhard jobbing i butikkene. Det gjøres også mye på frivillig basis, enten før eller etter arbeidstid, for at det skal skje noe på Evje.

Turisme, handel og utvikling i fokus

Else Haugland på Dølen Hotel er en veldig offensiv og positiv leder for Evje Handel og Serviceforening, og bobler nesten over av idéer etter den inspirerende og lærerike turen til Skagen. Foto: Privat

Det første møtet var med Skagens turistforening. De stilte med to representanter for å møte gjestene fra Evje. Det var én ansatt som jobbet bare med branding/merkevarebygging og utvikling. Så var det også PR- og presseansvarlig til stede. Skagen er en sommerdestinasjon, og også mange nordmenn er glade i Skagen. For en gjeng som er over middels interessert i turisme, utvikling, handel og aktivitet, er dette viktige tema også for oss på Evje. Det var spennende å lære mer om hvordan det jobbes med aktiviteter for å videreutvikle Skagen med arrangementer og aktiviteter for å dra besøkende utenom høysesongen. De anslo at det er rundt to millioner besøkende i sesongen, men utfordrende etter sommeren.

Det har vært målrettet hardt arbeid som har utviklet Skagen til en aktiv og attraktiv destinasjon, forteller de hyggelige danskene samstemte.

Nisjebutikker i sentrum

Lederen for handelsstanden i Skagen, som teller rundt 90 medlemmer, var også til stede. Han skrøyt av samarbeidet med turistforeningen og viktigheten av deres jobb. Ellers var det spennende å høre hvordan de bevisst satser på nisjebutikker i sentrumsområdet:

Det er noe spesielt når du treffer eieren i kassa på butikken. De gjør alltid det lille ekstra for kundene, og det er en del av å være et godt vertskap og gi god service.

Nisjebutikker i sentrum, som f.eks. Stylt med Edvina og Unni i spissen, kan være et sterkt konkurransefortrinn som vi kanskje kan utnytte enda bedre på Evje. Foto: Geir Daasvatn

Kommer du til Skagen i juli måned er det stor aktivitet.

Det er kaos i gatene og veiene med fullt av besøkende. Resturanter og butikker vrimler av liv, og fire uker i året er det helt vilt i området. Men det lever vi selvsagt veldig godt med. Butikkene er åpne når kundene er her; kommer det et cruiseskip kl. 07:00 åpner mange butikker da.

Gjengen fra Evje Handel og Serviceforening fikk se en litt annen side av Skagen da de var ute på befaring og bedriftsbesøk. Det er stor forskjell fra juli til en tidlig ukedag i november.

Det er jo flere mennesker i Evje sentrum en mandag i forhold til hva det er her i Skagen, kan vi sitere noen på.

Det skapes flere aktiviteter utenom sesongen for å gjøre Skagen enda mer spennende for reisende. Vi vet at Evje Handel og Serviceforening har tatt med seg mange tips til nyheter hjem til Evje. Det er ikke det eneste konkrete som har kommet ut av turen. Det har blitt diskutert jul, sommerarrangementer, Landsskytterstevne, turistsatsing, samarbeid, nettsatsing, Unesco og mye mer. Vi kan røpe at det kommer flere gladsaker som omhandler dette de neste dagene.

For en glød!

Vi takker for turen! Vi er imponerte og takknemlige for arbeidskapasiteten, viljen og gløden som er i gjengen for å gjøre Evje og Hornnes enda mer attraktiv for alle.

Turen til Skagen var støttet med midler fra Evje og Hornnes Sparebank og Setesdal Regionråd.

Del "En liten oppsummering fra handelsstanden sin studietur til Danmark"