Indre Agder Transport – lokal bedrift med hele landet som arbeidsplass

Indre Agder Transport – lokal bedrift med hele landet som arbeidsplass

Indre Agder Transport – lokal bedrift med hele landet som arbeidsplass 2048 1161 Geir Daasvatn

Indre Agder Transport har hovedkvarteret sitt på Arsenalet på Hornnes, og nå også kontorer på eiendommen sin oppe på Evje, ved avkjøringen til Evjemoen. Litt i det stille har innehaver og daglig leder Rune Thorsen, sammen med dyktige ansatte, utviklet et kjempestort transportfirma med oppdrag fra Lindesnes til Kautokeino. Vi har vært en tur og besøkt Rune på kontoret på Evje, for å forhøre oss litt mer om denne suksesshistorien.

Indre Agder Transport (IAT) har altså kjøpt eiendommen på rundt 40 mål i området rundt Evje Trafikkstasjon på Verksmoen. Det strekker seg fra Bjoråvegen nordover mot Gudvangen. Her er planen å tilrettelegge og eventuelt selge tomter til industriformål eller forretning. IAT ønsker sterkt å bidra til en videre positiv utvikling i bygda.

Ønsker å bli bedre kjent i lokalmiljøet

IAT eier administrasjonsbygget i Evjemoenkrysset sammen med andre. Her har altså daglig leder Rune Thorsen installert seg, ihvertfall for en tid framover.

– Vi har mest kunder fra Stavanger til Oslo. Men av og til er bilene våre helt til Finnmark! Så du kan si at vi har hele landet som arbeidsplass, smiler Rune.

Han fortsetter:

– Vi ønsker oss veldig gjerne flere kunder mer lokalt også. Å etablere oss med kontorer på Verksmoen er et slags prøveprosjekt, for å være litt mer synlige og i nærheten av der det er flest folk og kunder lokalt. Det blir spennende å se om dette grepet kan gjøre virksomheten vår litt mer kjent. Vi har ihvertfall godt håp om at det kan ha en positiv effekt.

Hovedkvarteret på Arsenalet

IAT har hovedkvarteret sitt på den svære eiendommen til det tidligere «Arsenalet», som Forsvaret hadde på veg utover mot Kjetså. Her har de store, ledige lokaler, i tillegg til de lokalene de bruker i egen virksomhet. De ledige lokalene blir leigd ut til vinterlagring av campingvogner og båter m.v. Det er i utgangspunktet en midlertidig tjeneste. IAT ønsker sterkt å få inn en eller flere produksjonsbedrifter el., som kan skape verdier og arbeid i stedet for lagerplass.

Rune er svært opptatt av dette med utvikling i bygda under samtalen vår:

– Ja, vi har en del ledige lokaler. Vi vil gjerne selge eller leie ut mye av byggene og eiendommen ellers. Vi har ikke behov for alt selv. Primært ønsker vi å få inn produksjonsbedrifter. Interesserte kan henvende seg til meg nede på Hornnes, og meg eller Kjetil Arnesen på Verksmoen.

Stor virksomhet

IAT har en arbeidsstokk på over 20 personer, og har 20 svære biler i drift. De driver mest med langtransport. 9-10 av bilene er utstyrt med kran. Det er investert mye i bilparken. Firmaet har også flere gravemaskiner. Det er viktig med gode arbeidsverktøy!

IAT har flere faste kunder. Igland Garasjer er en av de største. De kjører til Trøndelag, Troms og over hele landet ellers. De skal levere trevarer til Troms denne måneden. Videre er biler fra IAT i Bergen 1-2 dager i uka. De kjører faste ruter med limtre fra Vatnestrøm Trevare. IAT kjører også mye sammen med Austenå Transport for Marna Sag. For tiden er også flere biler i sving på prosjektet med utbedring av Fv-42 i Hovlandsdalen helt øst i Evje.

Bare litt av bilparken var parkert på Arsenalet da vi kikket innom forleden kveld. Foto: Geir Daasvatn

Hovedkvarteret på Hornnes går altså fortsatt under navnet Arsenalet, som ble brukt av alle mens Forsvaret hadde sin virksomhet der. IAT overtok bygget i 2005, men Rune hadde kontoret hjemme litt lenger borte i Stasjonsbygda. Snart flyttet han alt over Rv-9 til Arsenalet. Bedriften har ekspandert gradvis. Da Trebyggeriet måtte legge inn årene, overtok IAT også de lokalene. Men der har KW-Bygg senere flyttet inn.

På Arsenalet har IAT eget verksted til småreparasjoner, og også eget dekkverksted med en egen ansatt. Større serviceavtaler og denslags er hos merkeforhandleren nede i Kristiansand.

Lokalt bruker IAT Truck Nor og Lantz også, når det er det greieste. De har delavtale med Dekkomsetning i Dåsnes. De bruker etter det Rune forteller 500.000-600.000 kr på dekk i året, og omtrent samme sum i måneden på diesel. De skaper altså enorme ringvirkninger lokalt, som vi nok ikke helt tenker over i det daglige. IAT har liksom alltid bare vært der, uten at vi helt har tatt inn over oss hvilken svær bedrift det sakte men sikkert er blitt.

IAT omsatte for oppimot 50 millioner kroner i 2018, og 2019 ser også veldig lovende ut i følge sjefen.

– Vi leverer mye grus, og har eget svært grustak på Kjetså. Vi har også flere gravemaskiner i drift rundt om i bygda. Akkurat nå leverer vi mye til det nevnte prosjektet med oppgradering av Fv-42 i Hovlandsdalen. Vi har dessuten minigraver som vi kan bruke til litt mindre oppdrag, forteller Rune.

Det enorme grustaket mellom Kjetså og Tveit i Hornnes. Foto: Geir Daasvatn

For ikke lenge siden kjøpte IAT sin egen lift. Den er primært til eget bruk. Men den brukes jo ikke hele tiden, så den er det også mulig å leie. Liften er terrenggående og løfter 18 meter.

– Jeg tror vi scorer på lojalitet og pålitelighet. Vi leverer etter avtale, og får ofte nye kunder ved at andre eksisterende kunder er fornøyde og forteller det videre. Vi vil heller levere kvalitet og få fornøyde kunder, enn å vokse alt for fort. Vi kan i stedet vokse sakte men sikkert, og utvide kompetansen i takt med veksten. Vi ønsker å legge stein på stein, og ha trygge og gode arbeidsplasser i bygda.

Mens vi sitter og snakker, må Rune stadig gløtte ned på telefonen og videresende noen mailer. IAT har biler i Trondheim nå som har fått nye oppdrag til Østlandet, så er det ny transport derfra til Sørlandet. Det er en enormt stor administrativ jobb å holde orden på hele bilparken, og utnytte kapasiteten så langt opp mot det maksimale som mulig til enhver tid.

Stolt av arbeidsstokken

– Vi kjører mye spesialtransport. Brede lass og lange transporter. I vinter kjørte vi 100 moduler for Konsmohus til Drammen. De modulene var så store at det var bare én modul på hver bil. Den travleste dagen var 14 følgebiler i sving. Det var akkurat den verste tida i vinter! Vi hadde all denne transporten via Evje, og vi klarte å levere alt uten en eneste skade. Jeg er utrolig imponert, og stolt av de ansatte, som klarte denne enorme jobben under knalltøffe forhold. Nå er alle lastebillassene blitt til kjempeflotte leiligheter langs Drammenselva. Tøft!

På Rune skjønner vi at slike svære transporter krever mye administrativt forarbeid, med søknader til flere etater og nøye gjennomgang av sikkerheten. Blir vogntoget over fire meter bredt må man faktisk ha politieskorte.

Familiebedrift

Indre Agder Transport er et lastebilfirma med lange tradisjoner. I 1929 startet brødrene Aanund og Halvard Moi opp med lastebil. Firmanavnet gav seg praktisk talt selv; «Brødrene Moi». Helt til 1962 pågikk dette gode samarbeidet. Aanund hadde i mellomtiden fått sønnen Kjell. Det var naturlig at de etablerte sitt eget selskap, som ble hetende Aanund Moi & Co. Da Aanund ikke lenger var med og kjørte lastebil, ble det naturlig med et nytt navnebytte. Det kom i 1993, da firmaet ble hetende Kjell Moi.

Det er nok mange i Evje og Hornnes som husker denne bilen, og Kjell Moi bak rattet! Foto: Indre Agder Transport

I 1993 startet Rune Thorsen, som var gift med Kjell sin yngste datter, å arbeide i firmaet. Han startet med å utføre en del arbeid i «teltet på Moi», lokal tippkjøring, og etterhvert mye langtransport. Etter noen år begynte han å utføre arbeid som fakturering og annet forefallende og nødvendig kontorarbeid. Kjell fortsatte med det han likte best, nemlig å kjøre lastebil.

I 2003 ble det prat om å etablere et eget transportfirma, med spesialisering på kranbiler og semier. Dette var helt nødvendig for å håndtere en av firmaets kunder. Kjell kom med navneforslaget «Indre Agder Transport», og dette ble en realitet fra 2004. De to firmaene ble i praksis drevet som to søsterfirmaer, og Rune har vært daglig leder i begge hele tiden.

Fra 2014 var det naturlig å overføre all drift til ett selskap, av kostnadsreduserende og praktiske årsaker. Indre Agder Transport AS  viderefører i dag det brødrene Moi startet med i 1929, og er et transportfirma hvor også fjerde generasjon er engasjert i driften. Ungdommene har vært i bilene og fått det inn via bestefar Kjell. To av barna jobber for Rune i dag, og sistemann er på veg inn.

Skal knuse Volvo igjen!

– Vi skal selvsagt være med på lastebilshowet i Valle i sommer. Det var jo en knallhard konkurranse mellom Scania og Volvo i 2018. Scania gikk av med seieren, så det var stor glede her på huset! Derimot var det nok en del overraskede og på grensen til deprimerte sjåfører som til daglig kjører Volvo, ler Rune.

Scania var suverene på Åraksøyne i fjor. Det var mange Volvo-sjåfører som reiste slukøret hjem den kvelden! Foto: Geir Daasvatn

Stort jubileumsår!

Plutselig får den meget hyggelige samtalen vår en brå slutt. IAT er med i Setesdal Bedriftshelsetjeneste, og Rune må løpe avgårde til avtalt time hos bedriftslegen kl. 10.15 presis.

Men vi står ikke slukøret tilbake. Tvertimot. I 2019 er Indre Agder Transport alt blitt 15 år. Oppstarten går hele 90 år tilbake, til 1929! Vi gratulerer den flotte bedriften med jubiléene, og gleder oss til å følge Rune og de driftige folkene hans videre fremover mot nye mål.

Nettsiden til Indre Agder Transport

Indre Agder Transport på Facebook

Leif Jørgen rakk så vidt et lynraskt håndtrykk for å besegle bedriftsavtale med Rune, før IAT-sjefen måtte haste avgårde til medisinmannen. Foto: Geir Daasvatn

 

Hei. Lurer du på noe?

Send
ei melding, så hører du fra oss!