Street-paraden gjennom Evje sentrum 1. juni 2019 var en «højdare»! Foto: Geir Daasvatn

OpplevEvje på Facebook

Street-paraden gjennom Evje sentrum under Terrassejazzen i juni 2019 er en sånn typisk, gøy begivenhet vi syns det er litt moro å vise fram på nettet. Foto: Geir Daasvatn

Vår lille bedrift OpplevEvje AS har som mål å bidra til en bedre markedsføring på nettet av alt som skjer i Evje & Hornnes, og de nærmeste omgivelsene. Vi bruker tre plattformer for å nå bredest mulig ut. Det er nettsiden OpplevEvje.no, en Facebookside og Instagram. Her vil vi si et par ord om Facebook.

Du vil kanskje også lese: Besøkstallene på OpplevEvje.no i september

Deling av stoff fra OpplevEvje.no

Vi bruker Facebooksiden til å dele nyhetsartikler, bedriftspresentasjoner, turmål, ting som skjer i bygda og annet bra stoff fra nettsiden OpplevEvje.no. Vi har ikke klart å få OpplevEvje.no til å bli så godt innarbeidet, at «folk flest» går direkte inn på den siden. De fleste leser fortsatt saker fra OpplevEvje.no etter å ha klikket på en lenke til en sak på Facebook, eller eventuelt via Google.

Deling av stoff fra våre kunder

På Facebook deler vi relevant stoff fra våre kunder i bedriftsoversikten når det høver seg slik. Eller andre vi har avtale med. De skriver ofte flotte og informative artikler om bedriften eller butikken på sine egne nettsider eller Facebooksider. Ved å dele dem på vår Facebookside, bidrar vi til at sakene når ut til flere mennesker enn om vi ikke gjorde noe. Med unntak for spesielle kampanjer, som for eksempel nå «Heilt vilt på Evje», er vi forsiktige med å dele rene annonser fra butikkene. Hvis de fleste innleggene på vår Facebookside var reklamer eller annonser, ville vi helt sikkert miste følgere og bli mye mindre lest. Det tjener ingen på. Vi måtte dessuten ta oss betalt for det på ett eller annet vis. Vi oppfatter ikke at det er noen stor interesse for å betale for denne type tjenester i dag. Så vi må av ulike grunner holde dette på et forstandig nivå.

Korte innlegg og bilder som ikke passer så godt på OpplevEvje.no

Et tredje formål med Facebooksiden er å skrive kortere notiser eller småstykker. Det passer ikke så godt på nettsiden. En enkel tommelfingerregel er at en artikkel der bør ha minst 300 ord. Men det er mange småting som skjer og som det er litt gøy å lage en liten sak ut av, som krever mye mindre enn det. For eksempel et bilde som viser framdriften på det nye bedehuset. Eller et glimt som viser hvordan det ligger an med utbyggingen nede ved Fennefossen. Da lager vi ofte et lite innlegg på Facebook i stedet.

Dele bilder fra bygda

Ved å dele bilder fra bygda, tror vi at enda flere blir oppmerksomme på alle attraksjonene vi faktisk har rett rundt oss. Dette er Birkelandsfossen i storflom. Foto: Geir Daasvatn

En fjerde grunn, er muligheten for å dele bilder av likt og ulikt i Evje & Hornnes og omgivelsene. Bilder er populært stoff på Facebook. Ved å legge ut masse fine bilder, håper vi at alle som følger oss skal få et enda bedre inntrykk av heimbygda vår og alt som skjer.

Store verdier i bildene

Vi er i den heldige situasjon at undertegnede er hobbyfotograf. Jeg har et stort arsenal av fotografier som kan passe å bruke for OpplevEvje også. De veiledende frilanssatser for kjøp av 1 stk fotografert bilde (engangsbruk) er av Norsk Journalistlag satt til 2 905 kr (før mva). Vi har brukt minst 1 200 bilder så langt i driften av OpplevEvje, til en teoretisk verdi av millionbeløp. Nå er vi godt klar over at ingen er villige til å betale dette for bildene våre. Summen er bare nevnt for å demonstrere verdien av å ha et stort utvalg bilder fra lokalmiljøet. En avis betaler kanskje 1 000-1 500 kr for et innsendt bilde som blir brukt i en reportasje. Men om vi «bare» regner min egen, private minstepris for å selge en bildefil, 600 kr, er det likevel tale om en teoretisk verdi på minst 700 000 kr. Den svære bildesamlingen gjør oss i stand til å markedsføre Evje & Hornnes på en helt annen og bedre måte, enn om vi måtte kjøpe denne tjenesten av andre. Faktisk kunne vi nok ikke drevet OpplevEvje uten dette «konkurransefortrinnet».

Dele videoer

Så må vi ta med deling av videofilmer. Hvis de «bare» ligger på OpplevEvje.no sees de ikke av veldig mange. Om vi deler filmene på Facebook, øker seertallene enormt. Våre tre mest sette filmer er:

  • Sommer på Evje, 53 500 visninger
  • Vinter-Evje, 28 600 visninger
  • Intersport-Jørgen, 16 100 visninger

Gratis markedsføring

Et siste forhold vi bør nevne, er at Facebook i utgangspunktet er gratis. Så lenge vi ikke bruker store summer på å «fremme» oss selv eller andre sine innlegg, får vi ut masse informasjon og gladsaker om bygda uten at det koster oss noe.

Mengde innlegg

Leif Jørgen skriver de aller fleste sakene vi har fra butikkene og næringslivet ellers. Det blir mye stillesitting foran PC-en, og av og til må han løse opp! Da stikker han en tur innom hos Linda Abusland i Min Yoga. Foto: Geir Daasvatn

Vi har ikke talt opp hvor mange innlegg vi har publisert på Facebook. Men nå for tiden ligger vi rundt 30 innlegg i uka, eller i gjennomsnitt 4 pr dag. Om vi forsiktig regner 2-3 pr dag siden oppstarten vinteren 2018, har vi nok lagt ut 2 000-2 500 små/korte innlegg om alle mulige slags forhold i Evje & Hornnes og de nærmeste omgivelsene. Noen har tro på markedsføring, mens andre mener det ikke har noe for seg. Vi for vår del tror at den ganske omfattende publiseringen vår på Facebook kan ha en positiv betydning når det gjelder å markedsføre bygda vår. Men vi har selvsagt ikke noen direkte målbare resultater som kan bevise at sånn er det. Uansett nytte eller ikke for andre, har VI det veldig moro med å «framsnakke» heimbygda vår på nettet.

Følgere

Vi har pr. 3. oktober 6 422 følgere på Facebooksiden vår.

Dette er de personene som potensielt vil få våre innlegg opp på sin nyhetsfeed. Vi startet med null følgere i februar 2018. Siden har tallet vokst veldig jevnt og trutt, måned for måned fram til i dag. Vi har ikke gjort spesielle grep for å øke følger-skaren raskt. Det er masse ulike tiltak man kan gjøre for å lokke folk til å følge en Facebookside. For eksempel å betale Facebook for å promotere siden. Men vi ønsker at våre følgere skal gjøre det fordi de finner nyttig, spennende eller gøy stoff der, og at de forblir våre følgere i lang tid. Det er vel det ekspertene på markedsføring kaller «organisk» vekst, i motsetning til «betalt» vekst.

Oppsummert når vi altså langt ut med våre innlegg, og litt lenger for hver måned som går. I Evje og Hornnes kjenner vi bare til Facebooksidene til Hannåsvollen Gård og Europris Evje som har flere følgere enn OpplevEvje.

Rekkevidde

Å ha en viss rekkevidde på Facebook er avgjørende for om budskapet når ut til folk. «Rekkevidden» er antall personer som ser et innlegg i nyhetsfeeden sin. I 2020 så langt har vi nådd ut til i gjennomsnitt rundt 3 100 mennesker pr dag. Nå om dagen ligger tallet gjerne i overkant av 2000, mens det på det travleste i sommer var rundt 4 000. Rekkevidden pr uke er rundt 8 000-10.000, altså mennesker som har sett ett av innleggene våre minst én gang. Vi presiserer at tallene fra Facebook er anslag. Det er uansett bra tall, som gir oss en fin plattform for å nå ut til mange med det glade budskapet om den fine heimbygda vår.

Oppsummert

Vi jobber mye med å lage OpplevEvje.no til en bra nettside som mange vil gå innom. Men nettsider er ikke like lette å få folk til å kikke innom som før, og vi må følge med i tiden. Vi skal satse videre på OpplevEvje.no, men kommer også til å bruke Facebooksiden vår veldig aktivt i tiden som kommer. Vi tenker at vi når ut til flest mennesker ved en god kombinasjon av bra innlegg på nettsiden, publisering og deling på Facebook og fine bilder på Instagram. Så jobber vi hele tiden med å finne den rette balansen mellom de tre plattformene. Vi prøver og feiler, men blir litt flinkere – håper vi – for hver dag som går.

Trefelling Agder sitt arbeid med å ta ned den svære lønna på Hornnes kyrkjegard 28. september 2020. Det er et slikt typisk «reportasjebilde» fra bygdelivet som vi syns er gøy å vise fram på Facebook. Foto: Geir Daasvatn
Del "OpplevEvje på Facebook"