Setesdalsbudet

Setesdalsbudet

Setesdalsbudet 2048 1347 Leif J. Versland
Vi har hatt flere besøk hos lokale bedrifter som skryter uhemmet av Setesdalsbudet sine tjenester og service. Siden vi allerede hadde en avtale med daglig leder John Gunnar Halleland i forbindelse med Leif Jørgens egentlige jobb på Frisk, tenkte vi at det kunne ikke skade å prøve få til en avtale. Han var ikke sen med å signere, og hadde tenkt på dette en periode etter å ha fulgt arbeidet vårt. Men som travel forretningsmann kan man ikke rekke alt. Vi er takknemlige for alle positive tilbakemeldinger fra den entusiastiske bedriftseieren.

John Gunnar Halleland er vokst opp på Stord, og har også bodd i hovedstaden i flere år. Han flyttet til Setesdal i 1996, bor i dag på Gullsmedmoen på Senum, og er en mann med flere jern i ilden. Foruten å ha overtatt Setesdalsbudet fra 1. juni 2019, er han også aktiv med honningproduksjon og har stort hjerte for lokal mat og lokale råvarer. Men dette får vi snakke mer om i en annen sammenheng; nå tilbake til skytteltrafikken mellom Kristiansand og Hovden.

Kjenner Setesdal godt

– Jeg kjente jo den tidligere eieren, så vi snakket litt rundt dette da han hadde bestemt seg for å gi seg. Jeg har selv kjørt i Setesdal i 20 år, mye på nattestid med avisombringing så jeg kjenner dalen godt. Det var fristende med en utfordring og noe litt nytt, smiler John Gunnar. Jeg har kontroll over det administrative og tar alt av kontorarbeidet selv, men kjører selvsagt også når det trengs.

Det er alltid en del å ta tak i når man skal komme inn og overta driften i et selskap. Vi i OpplevEvje synes det er hyggelig å høre at tallene i Setesdalsbudet peker oppover.

Annonse

– Jeg gleder meg til å se de første 12 månedene av driften. Det er jo litt å bli kjent med av sesongsvingninger, og hvordan det påvirker drift og lønnsomhet.

Den daglige lederen er tydelig på hva som er viktig utad mot kundene.

– Pris og fleksibilitet er helt avgjørende i denne bransjen. Så vi skal være konkurransedyktige på pris, samtidig som kunden får en god opplevelse. Det er viktig å bygge gode kunderelasjoner; kunden må vite at de kan stole på at vi leverer etter avtale. Det skal være en positiv opplevelse å bruke Setesdalsbudet, forteller han entusiastisk.

Selskapet har mange faste kunder som de kjører for, og også en del private avtaler. Det er nok 90-95% av kundene som er næringsdrivende og resten privatpersoner.

– Vi kjører fast bildeler til verkstedene, har avtale med aviskjøring som vi har om natten, og ikke minst mange faste kunder fra Kristiansand i sør til Hovden øverst i Setesdal. Så stopper vi jo innom en hel haug av bedrifter mellom nord og sør, forklarer John Gunnar.

Saken fortsetter under bildet

Bilene til Setesdalsbudet har fått en kjempefin, ny dekor. Foto og design er ved Marcel Tiedje fra Valle. Foto: Setesdalsbudet

Utrolig travel mann!

Telefonen ringer i ett sett under vår lille samtale. Det er tydelig at det er nok å gjøre, selv i det som kan oppfattes som en stille tid i dalen. Vi har vært i mange møter med flere opptatte bedriftseiere de siste par årene. Men denne telefonen har nok rekorden så langt i prosjektets levetid. Ikke bare ringer den ene, men han har to – som ringer stort sett hele tida begge. John Gunnar har kontoret i hånda, og er like blid og fleksibel uansett hvem som ringer.

– Det er viktig å være løsningsorientert og serviceinnstilt når kunden ringer, selv om telefonen kan starte klokka sju på morgenen og ringer i ett sett til klokka ni på kvelden. Men vi skal ha god kommunikasjon med kundene våre, det er viktig, påpeker transportsentralen.

Firmaet har nå tre biler; to som går på dagtid og en som går nattestid. De kjører også innom Vennesla ved behov for leveranse eller henting der.

– Vi merker, vi også, at aktiviteten er noe lavere når vinteren uteblir. Det er trivelig med gode sesonger, og vi er avhengige av aktiviteten som følger med det vi også, både sommer som vinter, avslutter den travle men utrolig humørfylte mannen.

Nå har vi utsendte fra OpplevEvje.no mistet tellingen på telefoner og oppdrag som må noteres og videreformidles. Det ringes og noteres slik at vi finner ut at det nok er best å slippe John Gunnar av gårde så han kan drifte firmaet sitt.

Vi er stolte og takknemlige for at Setesdalsbudet vil være med på laget vårt. Vi gleder oss til å følge utviklingen i firmaet de neste årene. Vi kommer snart tilbake med selve bedriftsoppføringen i vår bedriftsoversikt.

Setesdalsbudet sin veldig pene hjemmeside

Setesdalsbudet på Facebook