Besøkstallene på nettsida vår har gått litt opp og ned i de 2 1/2 årene vi har driftet OpplevEvje. Men den generelle tendensen over tid er økning i leserskaren. I juli bestemte vi oss for å bruke noe meir tid på å arbeide med nettsida, og noe mindre på å lage innlegg på Facebook. Det har gitt resultater. I september var antall sidevisninger opp 37 % i forhold til august.
I rene tall var det slik:
- Sidevisninger: 26.786 (opp 37 %)
- Besøk : 8.746 (opp 34 %)
Dette er en litt «unormal» – men desto mer positiv – utvikling. Om sommeren skjer det som vi alle vet veldig mye i Evje og Hornnes, og da er det alltid masse gøy å skrive om. Når september og høsten kommer blir det stillere, og mindre å rapportere om. Besøkstallene på sida vil derfor normalt gå litt ned utover høsten. Så tar de seg litt opp igjen når julen nærmer seg.
At det er en fin utvikling nå i september, skyldes ganske sikkert at vi har vært produktive og laget mange nye saker. Totalt publiserte vi 24 nye artikler. Spesielt mot slutten av måneden jobbet Leif Jørgen (bildet øverst i artikkelen) febrilsk, for å lage saker som kunne promotere «Heilt vilt på Evje»-arrangementet på en god måte. Vårt interne mål er én ny sak annenhver dag, så vi var godt foran målsetningen denne måneden også. Veldig mye mer enn dette har vi nok ikke kapasitet til å skrive ut fra dagens situasjon. Leif Jørgen har full jobb i Frisk å skjøtte, og undertegnede er ikke frisk og har redusert arbeidskapasitet. Å skrive artikler på nettet som noen faktisk gidder å lese er dessuten ikke så lett. I dag flommer hele nettet over av informasjon og underholdningsstoff, og man kan lett forsvinne i mengden. Så vi er veldig takknemlige for at ganske mange finner oss i vrimmelen av tilbud, kikker innom sida, og leser det vi skriver. Det setter vi stor pris på!
Mest lest
Den mest leste artikkelen (siden) i september, var nyheten om at Veronica Versland var den nye butikksjefen på Cubus Evje. Den artikkelen hadde 1 600 visninger. Åpningssiden for turmålene var det 797 visninger av. Bildereportasjen fra Terrengkarusellen på Evje stadion var en god nr. 3, med 791 visninger. Artikkelen om Spisekroken hadde 739 visninger.
Den mest leste artikkelen (viste siden) noen gang, er trolig nyheten om at Veronica og Leif Jørgen Versland skulle slutte på Europris Evje. Den nyhetssaken er vist rundt 6 100 ganger.
Det er mobilen som gjelder
I september kom 76 % av innsjekkingene på OpplevEvje.no fra mobiltelefoner. 16 % kom fra datamaskiner. 8 % kom fra nettbrett. Det er viktige tall for oss å ha litt oversikt over. Når 3/4 av alle som leser på nettsida vår gjør det via mobiltelefonen, må innholdet selvsagt også være tilpasset visning på mobilen. Det er vår uvurderlige datakyndige medhjelper Inge Fredriksen som passer på at dette hele tiden er så godt som mulig utført.
Stor økning i 2020
Vi var ikke i gang med OpplevEvje.no for fullt før ut på vinteren 2018. 2019 er derfor det eneste året der vi har fullstendig statistikk for besøkstallene hele året. Det var om lag 218 000 sidevisninger i 2019. Så langt i 2020 har vi passert 262 000 visninger. Så det blir en betydelig økning i tallene i år. Utviklingen er med andre ord positiv. Vi bygger stein på stein.
Det ligger et stort arbeid bak å fylle nettsida med innhold som dere der ute syns det er verdt å klikke dere inn på for å lese. Vi har tro på at vi lager mye som er bra alt i dag, men vil jobbe enda hardere for å bli enda bedre i månedene og årene som kommer. Følg med oss!