Hornnes jernbanebro er en bro over Otra rett før elva renner ut i den vesle innsjøen Breiflå. Broen ble bygd i 1895–1896, før åpningen av Setesdalsbanen i 1896.
Hornnes jernbanebro er 140 meter lang, og er oppført i en stålkonstruksjon som hviler på seks brukar av lokal gneis. Steinen er fint hogd til av tilreisende rallerer. Det blir sagt at det mye var svensker. En steinhogger Johanson, som også ble kalt Bergman, skal ha ledet arbeidet.
Ombygd til gang- og sykkelbro av britiske soldater
Setesdalsbanen ble lagt ned i 1962. Broen ble i 1969 bygd om til gang- og sykkelbro mellom Hornnes og Evjemoen/Bjoråvika. Ombyggingen ble gjort av et britisk ingeniørkompani som var på besøk på Evjemoen, 29th Field Squadron RE.
I forbindelse med hundreårsjubilèet for Setesdalsbanen i 1996 begynte Evje og Hornnes kommune å planlegge nødvendig restaurering av broen. Et storstilt restaureringsarbeid ble utført i 1999. Dette var et samarbeidsprosjekt mellom kommunen, fylkeskommunen, det britiske ingeniørkompaniet frå 1969 – som også nå gjorde arbeidet – og private bedrifter.
Broen er et vakkert syn! I kulturminneåret 1997 ble den valgt ut til å være kommunens spesielle kulturminne. Den er også vernet i Nasjonal verneplan for kulturminner i jernbanen, og i planen gitt spesiell høy verneverdi.
Artikkelen fortsetter under bildet
Enkel å finne
Hornnes jernbanebru ligger bare en liten spasertur unna Hornnes Camping på Hornnestangen. Fra Odden Camping på Evje er det en sykkeltur i fredelige omgivelser på sykkelstien langs Evjemoensletta. Er du fotograf, eller som undertegnede «bare» hobbyfotograf, er broen et nydelig fotomotiv. Er du og kjæresten på tur sammen, er det fantastisk å stå sammen på broen og kikke oppover elva mot solnedgangen bak Hornnes kirke og Dåsvannsdalen. Kanskje er det stedet og tiden for å prøve et aldri så lite frieri?
Geir Daasvatn sine bilder av Hornnes jernbanebro på Flickr
Kilde: Setesdalswiki