Ørnenapen

Setesdals Trolltunge!

Ørnenapen er et fantastisk utsiktspunkt på Lauvdal i Bygland. Det går en fin turløype dit.

Lauvdal i seg selv er en av de fineste grendene i Setesdal, og virkelig verdt et besøk. Fra et utspring ytterst på fjellet Ørnenapen rett nord for grenda er det en fantastisk utsikt sørover Byglandsfjorden mot Longerak og helt bak Byglandsfjord. På veg oppover mot toppen er det også steder med bra utsikt nordover mot Storstraumen.

Det kiler godt i magen når du står ytterst på kanten og kikker langt ned. Høydefølelsen kombinert med utsikten gjør dette til en turopplevelse utenom det vanlige. Vær forsiktig på kanten og pass ekstra godt på hvis det er litt vind.

Hvordan komme dit

Du må altså dra til Lauvdal, nord for Fånefjellstunnelen, i Bygland. Lauvdal ligger om lag 30 km nord for Evje. Når du kommer dit, svinger du inn på Lauvdalsvegen, den gamle riksvegen som går gjennom hele grenda.  Enten du kommer sørfra eller nordfra, tar du opp den bratte Nautedalsvegen. På toppen kommer du til en bom. Før den må du finne et greit sted å parkere bilen. Gå til fots et par hundre meter, til du kommer til noen driftsbygninger. Til høyre for den grå-brune bygningen går det en gressbevokst traktorveg innover og senere ganske bratt oppover i terrenget.

Artikkelen fortsetter under bildet

Traktorvegen starter rett til høyre for siloballene midt i bildet. Foto: Geir Daasvatn

Følg traktorvegen og du er på rett kurs. Det er ikke merket løype. Men det er bare å følge vegen og senere stien som er veldig tydelig i terrenget. Ved et par punkter der stien skiller seg, har noen vennlige sjeler laget små steinpiler som markerer retningen til utsiktspunktet.

Enkelte steder oppover mot toppen er det litt myrlendt og bløtt. Så du bør ha på deg gode joggesko eller fjellsko. Er du i normalt god form og holder et vanlig gåtempo, vil vi tro at du bruker rundt én time opp til toppen og kanskje litt mindre nedover igjen. Men husk nå å gi deg god tid på toppen! Ta med niste, noe å drikke og nyt utsikten utover den vakre Setesdal!

Marit sin blogg om tur til Ørnenapen

God tur!

Hei. Lurer du på noe?

Send
ei melding, så hører du fra oss!