Evjemoen rundt

Evjemoen rundt er en kjempefin sykkeltur på idylliske grusveger. Om du er meir lysten på å bruke beina, er området like fint for en gå- eller joggetur.

Skrevet av Geir Daasvatn

Evjemoen skyte- og øvingsfelt er militært område, men åpent for allmenn ferdsel til fots, på sykkel eller med rullestol. De gangene det er øvelser i feltet, eller skyting på skytebanene, er dette godt varslet så du kan styre unna. Ingen del av den inntegnede løypa ligger uansett i «skuddlinja» til noen av skytebanene. Det går veger på kryss og tvers i hele feltet, så den inntegnede løypa er bare ett av mange alternativer.

Start turen ved Evje stadion

Hvis du oppholder deg i nærheten av Evje sentrum, er Evje stadion med fotballbanene og hoppbakkene et bra utgangspunkt. Men er du for eksempel på Hornnes Camping, kan det være like greit å sykle over den gamle jernbanebrua og inn i løypa ved hovedporten inn til Evjemoen leir.

Artikkelen fortsetter under kartet

Om du starter turen fra Evje stadion, sykler du først forbi porten inn til feltet. Følg grusvegen videre, og deretter den asfalterte vegen fram til Skytterhuset ved Bane L. Det er skilt som viser vegen. Nå er du på hovedarenaen for Landsskytterstevnet, sist i 2019. Kanskje er dette enorme stevnet tilbake her alt i 2024?

Følg Ringvegen

Ringvegen med Rosseland bru. Foto: Geir Daasvatn

Ta opp den bratte, rette bakken sør for Skytterhuset. På toppen av den svinger du til venstre. Nå er du kommet ut på Ringvegen som går rundt praktisk talt hele skyte- og øvingsfeltet. Du følger grusvegen et godt stykke, forbi Rosseland bru, til du kommer til den svære «sprengningsgropa». Her kan du sykle videre utover mot Bjorå (stiplet linje på kartet) eller følge Ringvegen tilbake mot Evjemoen leir. Vi anbefaler det siste, ihvertfall hvis dette er den eneste gangen du sykler i dette området gjennom livet.

Om du har fulgt vårt tips om å sykle mot Evjemoen nå, kommer du til ei ny bru over Bjoråna og noen skytebaner. Litt forbi der dukker Komfyrhøyden opp. Straks du er forbi det landemerket, som mange forhenværende infanterister kjenner utmerket godt til, kommer du til Perstevegen. Hvis du er veldig sliten alt nå, kan du bare sykle videre opp bakken der asfalten begynner. Da er du snart tilbake til Evjemoen leir, og kan følge sykkelstien tilbake til Evje sentrum.

Perstevegen – idyll langs Bjoråna

Men for de fleste vil dette så langt ha vært en ganske lett sykkeltur. Ta derfor heller Perstevegen sørover langs Bjoråna. Dette to km lange strekket er virkelig idyllisk, med den vesle elva som renner stille nedover på venstre side av vegen. Kanskje kan det passe med et lite stopp på ei av de små trebruene over elva, for en drikkepause eller bare for å filosofere litt over livet mens vannet renner forbi. Det er en av disse du ser på bildet først i artikkelen.

Bjoråvegen

Ved enden av Perstevegen kommer du til en port og ei infotavle som markerer at du er ute av skyte- og øvingsfeltet. Ta nå til høgre og følg Bjoråvegen vestover tilbake mot Evjemoen leir. Du kan selvfølgelig også ta til venstre, og sykle forbi gårdene på Bjorå og tilbake langs den stiplede linja til  «sprengningsgropa». Så følger du bare samme veg tilbake som du kom.

Men det vil vi ikke anbefale! Følg heller Bjoråvegen til den idylliske Bjoråvika. I kveldingen og solnedgangen kan stemningen rundt Breiflå være aldeles magisk.

Nå kan du bare følge Bjoråvegen fram til hovedporten inn til Evjemoen leir, og sykkelstien tilbake til Evje sentrum. Men det vil vi heller ikke anbefale! Ta til høgre i Bjoråvika, inn mot kortholds skytebanen. Stedet er merket med skilt. Her krysser du Evje lysløype, sykler forbi skytebanen og videre gjennom skogen til du kommer ut akkurat ved hovedporten inn til Evjemoen leir.

Evjemoen leir

Evjemoen leir med skyte- og øvingsfeltet du sykler gjennom bak der igjen. Gårdene på Bjorå er midt i bildet, bakerst. Rett foran der ligger Bjoråvika. Foto: Leif Jørgen Versland

Hvis du er veldig lokalkjent, og ikke er så nyfiken på Evjemoen leir lenger, er det bare å følge sykkelstien herfra tilbake til Evje sentrum. Men er du gjest på en av de fine campingplassene i bygda, eller hytteeiger uten spesiell kjennskap til leiren, anbefaler vi sterkt at du nå svinger inn i selve leirområdet for en rask kikk.

Hvis du har veldig god tid, kan du svinge sørover og sykle forbi de svære mannskapsbrakkene fra krigens dager. Her ligger også administrasjonen til Evje og Hornnes kommune, Evjeklinikken og den helt nye Evje Folkehøgskole. Men ta like gjerne nordover i Infanterivegen. Sving til venstre etter den svære fotballbanen og Dyrskuplassen, og følg Artillerivegen videre.  Du kommer forbi Sjukestua og etterhvert det fantastisk flotte røde bygget som er den gamle offisersmessa på Evjemoen.

Etter å ha studert den nydelige offisersmessa et øyeblikk, sykler du videre og tar til venstre når General Holms veg dukker opp på skilt. Følg denne vegen videre forbi Odde Sagbruk til du kommer ut på Evjemoensletta.

Nå er du ute på hovedvegen til Evjemoen, og kan selvsagt bare ta sykkelstien tilbake til Evje sentrum. Men vi anbefaler heller en liten vri! Sykle 50 meter tilbake mot Evjemoen leir. På andre sida av vegen og sykkelstien der er det en port. Bak porten kan du sykle på fin grusveg strakt tilbake til Evje stadion helt i fred og ro. Balsam for sjelen!

Lengde på turen

Ruta vi har tegnet på kartet går litt på kryss og tvers gjennom Evjemoen skyte- og øvingsfelt. Vi vil anslå lengden til 8-9 km.

Til slutt

Det er et veldig vegnett, både i skyte- og øvingsfeltet og inne i selve Evjemoen leir. Ruta vi her har beskrevet, er bare én av uendelig mange muligheter. Du kan også fint sykle i Evje lysløype, som går gjennom det samme området. Hvis du først har tatt deg én tur, håper vi du blir inspirert til mange fleire! På Norgeskart.no finner du lett fram til Evjemoen, og kan forstørre opp kartet til du ser selv de minste stier. Så er det bare å planlegge din egen tur.