Kiledalskleiva bru 4. desember 2015. Foto: Geir Daasvatn

Kiledalskleiva med Kiledalskleiva bru

Kiledalskleiva rett sør for fylkesgrensa til Vest-Agder var et fryktet vegstykke på Postvegen, den første ordentlige kjørevegen oppover i Setesdal. Midt i kleiva ligger den vakre Kiledalskleiva bru. En tur langs dette lille stykket av Postvegen er som en vandringstur nedover «Memory Lane»!

Skrevet av Geir Daasvatn

Kiledalskleiva var altså bratt, og det var uvanlig å å bygge ei slik steinhvelvbru midt i en bakke. Brua blei bygd om lag i 1840. Å se det nydelige steinarbeidet er verdt hele turen aleine.

Hvordan komme dit

Den greieste måten å starte turen på, er å ta Rv-9 sørover forbi Moisund og Hodne. Du fortsetter forbi avkjørselen til Iveland, over Ærekilen og kommer til fylkesgrensa. Her kommer du også over i gamle Hægeland kommune, som i dag er en del av Vennesla kommune. Umiddelbart etter fylkesgrensa kommer du til Pederstjønn, som ligger vest for Rv-9. I enden av tjønna er det en avkjørsel til en skogsbilveg. Ta inn der, og parker bilen eller sykkelen på snuplassen som ligger noen få meter innover langs vegen.

Postvegen over Stønurheia. Vegen er lett å se i terrenget, og nydelig mjuk å spasere på. Foto: Geir Daasvatn

Hvis du kikker mot sør nå, vil du se de gamle steinmurene etter Postvegen. Gå dit, og følg Postvegen videre over Stønurheia til Kiledalskleiva. Det er ikke langt å gå, kanskje noe mindre enn 1 km. Det er ganske jevn stigning til toppen av Kiledalskleiva, men ikke tungt å gå i det hele tatt. Underlaget er mjuk skogsbunn/sti.

Du kan også parkere bilen lenger sør, på den svære parkeringsplassen langs Rv-9 gjennom Kiledalen. Men da må du gå langs riksvegen noen hundre meter tilbake til Kiledalskleiva. Du ser den gamle Postvegen gå oppover i heia. Kommer du den vegen, er det bare et par hundre meter til steinbrua.

Kulturminne

Kiledalskleiva bru er et unikt kulturminne. Ta deg tid til å gå ned under brua og studér presisjonsarbeidet steinmurerene har gjort. Det er rett og slett imponerende!

Kveldsstemning ved Kiledalskleiva bru 9. april 2019. Foto: Geir Daasvatn

Forlenge turen?

Fram og tilbake er nok ikke denne spaserturen lenger enn rundt to km. Hvis du ønsker en lengre tur når du er tilbake ved bilen/sykkelen, kan du fortsette vestover på den gamle Postvegen i flere kilometer, og faktisk komme helt fram til Slettefet rett sør for den lange Moisundsletta. Det er også en nydelig tur, men den vil vi skrive meir om i en artikkel for seg!

God tur!

Kilder:

Del "Kiledalskleiva med Kiledalskleiva bru"