Vi har vært innom for å høre med de ansatte på Turistinformasjonen i Evje sentrum om hvordan sommeren har vært så langt. Det har nå vært åpent én måned, og de er halvveis i driften av sommerens prosjekt. Det er Evje og Hornnes kommune som har ansatt de to flotte ungdommene Amalie Øvergård Risdal og Sondre Sløgedal som turistverter i sommer.
Det har vært en gradvis økning i aktiviteten på Turistinformasjonen, etter en litt rolig start i juni. På de 11 dagene som har vært åpent i juli, nærmer besøket seg nesten 500 mennesker. Det er et snitt på litt under 50 hver dag, selvsagt med variasjoner. De to har full kontroll over de besøkende. Rekorden for én enkelt dag er hele 60 mennesker innom mellom klokken 10.00 og 17.00, som er åpningstiden i ukedagene.
– Vi deler ut mye brosjyrer og har masse spørsmål om hva som er mulig å finne på i området, forteller de samstemte.
En positivt overrasket prosjektleder
De tøffe turistvertene har i disse dager oversendt statistikken til Leif Jørgen Versland. Han har på vegne av kommunen det overordnede ansvaret for Turistinformasjonen i sommer. Han er fra seg av begeistring, når han ser jobben som er gjort og besøkstallene som tikker inn.
– Jeg er overrasket over at det er så mange mennesker som søker informasjon på et år som i år. Vi visste det var mye nordmenn som ville komme, og jeg hadde egentlig forventet at mange søkte opp informasjonen de lette etter på forhånd. Vi ser på lesertallene og besøk fra google til OpplevEvje.no at flere har søkt etter informasjon på nett også.
– Da vi drev Infosenteret i fjor sommer var nok nesten 90 % av de besøkende utlendinger som søkte informasjon om bygda og Setesdal. Så jeg har vært usedvanlig spent på hva vi kunne forvente i år.
Tallene og informasjonen de besøkende leter etter viser at det er et enormt potensiale for en turistinformasjon. Turistvertene har svart på spørsmål om hele Setesdal, Telemarkskanalen, sendt folk til Grimstad og Stavanger. Mangfoldet er rett og slett stort, og turistvertene har gjort en veldig solid jobb som Evjes ansikt utad mot de besøkende.
Turistinformasjonen på Evje kom i stand på rekordtid for sesongen. Vil du vite mer om hvordan, kan du lese det i vår sak om dette fra juni.
Inngangsporten til Setesdal
Prosjektleder Leif Jørgen er strålende fornøyd med hvordan resultatet har blitt på så kort tid. Men han er heller ikke flau for å fortelle at det er et enormt potensiale for å øke besøket til omliggende bedrifter.
– Vi er en skikkelig sommerdestinasjon og inngangsporten til Setesdal. Vi er ofte det første stoppestedet for mange som har bestemt seg for å utforske området. Så jeg er helt sikker på mange av bedriftene oppover dalen hadde vært tjent med å promotere sin bedrift i Turistinformasjonen i Evje og Hornnes. Forhåpentligvis får vi en avklaring på neste års drift i god tid, slik at vi kan utvikle tilbudet og få til et kjempeprodukt!
Frivilligsentralen bidrar også
Det er også flere andre som bidrar for å gi et godt tilbud til de besøkende, nemlig Frivillighetssentralen på Evje. Du kan lese mer om deres bidrag her.
Turistsjefen understreker:
– Vi er veldig takknemlige for den strålende jobben alle gjør med å fortelle besøkende om muligheter og mangfoldet i regionen. Vi er overbevist om at de har bidratt til å øke omsetningen og besøket til flere bedrifter og attraksjoner i sommer. Nå gleder vi oss til å følge utviklingen, når vi fremover kan forvente enda flere dansker og tyskere på besøk!